Duiken is super te cool gek gaaf vet - Reisverslag uit Cairns, Australië van Maarten Gemert - WaarBenJij.nu Duiken is super te cool gek gaaf vet - Reisverslag uit Cairns, Australië van Maarten Gemert - WaarBenJij.nu

Duiken is super te cool gek gaaf vet

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

25 September 2007 | Australië, Cairns

Hoi allemaal. Zoals eerder genoemd in mijn vorige verhaal ben ik afgelopen week gaan duiken. Omdat het nu lente wordt in Australie en opeens iedereen wil gaan duiken moest ik me hals over kop aanmelden voor mijn duikcursus. Lekker druk dus.
Het was een zesdaagse cursus waarin ik zowel mijn Open Water als Advanced duikcertificaat kon behalen. De eerste twee dagen waren nog op het vaste land. Eerst wat theorie en daarna in het zwembad oefeningen van het allerlei doen. Zoals je masker vol laten lopen met water en dan weer leegkrijgen (onder water), als je lucht op is de lucht van je buddy aannemen en allemaal van dat soort grappen. Het zwembad was twee meter diep dus dit kon nog geen duiken genoemd worden, meer de inleiding tot het echte werk.
Na twee dagen zwembad en theorie was het dan eindelijk zover en kozen we voor het ruime sop. Op een boot vol - echt vol vol - dagjesmensen hebben we anderhalf uur gevaren om bij het Grote Barriere Rif te geraken. Eenmaal aangekomen was het tijd voor onze eerste duik in de grote oceaan. Geen oefeningen dit keer, gewoon lekker duiken en rondkijken. Tijdens deze duik hebben we gelijk enkele clownvissen gevonden, beter bekend als Nemo. En alsof dit nog niet gaaf genoeg was zagen we daarna nog veeeel meer mooie vissen waarvan mij de namen onbekend zijn. Ook was er af en toe nog wat kleurig koraal te zien wat ook redelijk mooi was. Na deze duik hadden we een half uurtje rust voordat we gelijk weer konden gaan duiken. Dit keer was het weer oefeningen tijd onder water dus veel vissen heb ik niet gezien.
Na deze twee duiken was het tijd voor de lunch die werd opgevolgd door wat tijd om te gaan snorkelen. Tijdens deze snorkelsessie heb ik een schildpad gespot en een heel stuk met hem meegezwommen, echt supergaaf. Helaas had ik geen onderwater camera bij me dus foto's konden niet worden genomen. Hierna werden we dan eindelijk van de dagjesmensen verlost en konden we aan boord van de Liveaboard boot gaan, een superluxe boot waar alles er een stuk relaxter aan toe gaat, zoals het hoort bij duiken. Een korte briefing ging vooraf aan onze derde en laatste duik van de dag. Wederom een duik met oefeningen maar na deze oefeningen konden we even rondzwemmen en heeft onze instructeur ons een zeekomkommer laten zien en laten aanraken, rare dingen. Na deze duik konden we nog even van de zon genieten voordat we aan ons diner konden beginnen. Na het diner hebben we de dag afgesloten met een heerlijke pint.
Dag twee op zee zijn we kalmpjes aan gestart met een echt bacon and eggs ontbijt waarna het gelijk tijd was voor onze eerste duik van de dag en tevens onze laatste lesduik voor het Open Water certificaat. Deze duik was bagger, de stroming was enorm sterk en het zicht was hierdoor niet bijster goed en de zuurstof ging er ook snel doorheen. Maarrr niet getreurd want na deze duik was ik een gecertificeerd duiker en konden we na anderhalf uur voor het eerst zonder intstructeur gaan duiken. Deze duik was echt supervet, we hebben een grote oester gezien, meer Nemo's en het was gewoon superrelaxed om ons eigen plan te trekken.
Tijd voor wat rust, zon en lunch. Na de lunch ging de boot een stukje verderop naar een nieuw rif. Genoeg nieuwe dingen te zien dus, ware het niet dat - omdat ik tegelijk voor mijn Advanced certificaat ging - mijn volgende duik alweer een trainingsduik was. Dit keer was wel een gave duik, we moesten ons drijfvermogen verbeteren en hiervoor moesten we door een hoepel zwemmen zonder hem aan te raken. Ook moesten we in het midwater blijven drijven/zweven op dezelfde plek door middel van ademhaling. Dit was een leerzame duik maar ik heb echt geen donder gezien. Pech. Dit keer stond er voor mij na het diner ook nog een nachtduik op het program. Deze was ook weer voor trainingsdoeleinden maar het was wel gaaf. Lekker met een zaklampje onder water en dan nog niks zien. Het was wel leuk als je met je zaklamp op een klein visje scheen kwam er gelijk een grote vis op af die aan het jagen was en nu het visje zag om die vervolgens op te peuzelen. Dit heb ik een keertje gedaan, puur uit nieuwsgierigheid. Na dit avontuur hebben we de rest van de avond met onze instructeur gepraat en zijn we op tijd naar bed gegaan omdat de volgende dag een drukke zou worden.
Dag drie startte met een duik om 6:30 in morgen. Weer een trainingsduik, dit keer gingen we voor de Deep Dive. Op naar 30 meter diepte! Helaas zijn we niet zover gekomen wel tot 25 meter. Wat gaaf was dat een vis, met enorme tanden, ons helemaal van boven naar beneden volgde om vervolgens onze instructrice te bijten. De etterbak. Omdat we dit keer zo diep gingen gingen we niet naar het koraal maar naar het zand. De grote vis (titan triggerfish genaamd) was dus het enige wat ik gezien heb. Gaaf was het echter wel. Deze duik was zo vroeg dat we hierna pas aan het ontbijt konden beginnen. Na het ontbijt ging de boot weer naar een andere locatie toe waar ik mijn een na laatste trainingsduik ging doen. Navigatie was dit keer het plan. We moesten, met kompas, een vierkantje zwemmen en een keer heen en terug zwemmen met behulp van het kompas. Ook moesten we natuurlijke navigatie toepassen; goed opletten waar je heen gaat en dan aan kunnen wijzen waar de boot is. Dat ging hartstikke goed. En onderweg nog een paar mooie vissen gezien.
Na al dit trainingsgeweld was het eindelijk weer tijd voor een vrije duik, die we tot het uiterste benut hebben. Waar ik bij al mijn andere duiken ongeveer een half uur of zelfs korter onder water bleef hebben we het dit keer gepresteerd om 42 minuten onder te blijven. Het rif waar we waren heette Coral Garden, de naam zegt het al, hier was heel wat prachtig koraal te zien. In het koraal zaten weer prachtige visjes en ook grotere vissen zoals Parrot vissen en andere met een naam die mij wederom onbekend is. Dit was echt een van de gaafste duiken die ik heb gedaan. Omdat bijna iedereen met wie ik mijn Open Water cursus had gedaan na deze duik het schip moest verlaten was ik met de duik na de lunch op een nieuwe buddy aangwezen. Ik was met een rare buddy en omdat we weer naar een andere stuk rif waren verhuisd (waar niet veel te zien was) was dit niet een hele geslaagde duik. Pindakaas. Na het diner was het tijd voor mijn eerste nachtduik zonder gids. En voor mijn eerste nachtduik met haaien! Wie had dat gedacht. De bemanning maakte het zelfs nog erger door de vissen die bij de boot waren te voeren waardoor er meer kwamen waardoor er weer meer haaien werden aangetrokken waardoor er op een gegeven moment iets van vijf haaien rond de boot aan het zwemmen waren. Tijd voor Maarten om in het water te gaan. Gelukkig zijn het hele lieve haaien maar ik was tijdens mijn nachtduik toch niet helemaal op mijn gemak. Uiteindelijk vond ik het toch wel gaaf. Na deze duik was ik bek af, omdat ik over de hele dag 5 duiken had gedaan. Daarom lag ik om half tien al in bed.
Dag vier zat vol plezier. Ik had de avond van tevoren maar besloten om de duik van 6:30 uur over te slaan en de dag rustig aan te beginnen. Na het ontbijt ging de boot wederom naar een nieuwe bestemming, Caves genaamd. Hier heb ik echt een supergave duik gehad. Ik was samen met twee andere gasten en we hebben door drie grotten gezwommen en ik heb een rog gezien (niet zo eentje die Steve Irwin om zeep heeft geholpen) en een lion fish. Een lion fish is een vis met allemaal punten en uitsteeksels, ze zijn echt supergaaf en supergiftig. Uit de buurt blijven dus. Na deze fantastische duik was het tijd voor mijn laatste trainingsduik en sowieso mijn laatste duik tijdens deze cursus. Mijn laatste training hield zoveel in als met een klein bootje even verderop bij het rif gedropt worden en dan lekker terug zwemmen, dat zijn de betere trainingen. Dit was echt een hele relaxte en mooie duik waarbij ik heel veel mooie, gekleurde, grote en kleine vissen heb gezien. Een mooie afsluiter.
De tijd was nu rijp om de Liveaboard boot te verlaten en terug te gaan naar het vaste land. Schade. Maar het was echt supergaaf en ik heb in vier dagen 14 duiken gemaakt en in totaal 405 minuten onder water gespendeerd. Hoe gaaf is dat. En omdat in nu Advanced Open Water duiker ben kan ik als ik in Townsville ben een wrakduik doen. Deze staat bekend als een van de tien beste duiken van Australie. Ik heb er echt wel zin in om dat te doen. Maar ik zit nu eerst nog in Cairns om eindelijk is mijn rust te pakken. Lekker in de zon zitten en slapen. Ik wil nog wel naar Cape Tribulation, waar regenwoud en oceaan elkaar ontmoeten, dat schijnt echt heel mooi te zijn. Ik weet nog niet hoe en wanneer, ik weet wel dat ik eerst ff ga relaxen in Cairns.

Cheers,
Maarten

  • 25 September 2007 - 05:33

    Wannes:

    Tering, dat duiken klinkt te mooi en te relaxed! Wij kunnen hier ondertussen op straat duiken met al die stink regen! Keep up the good work, and zeg a little bit minder gaaf:)

    Kusjes! wannes

  • 25 September 2007 - 17:21

    Thea:

    ik volgde je verhaal (en ook je eerdere verhalen) met veel plezier, tot dat stuk met die haaien! Snetdemme, dat is niet fijn! Zul je wel voorzichtig zijn, jongen? Je hebt in relatief korte tijd wel al heel erg veel gedaan en gezien. Hou je nog wat over voor de rest van je jaar? Hier gebeurt nix: geen referendum, geen jan pronk als voorzitter van de pvda, geen college in Enkhuizen. Kortom: geen reden om overhaast terug te komen, tenzij je nog es met me wil tennissen. De schouder doet het weer! Cheers, mate.

  • 27 September 2007 - 13:36

    Loek :

    HA jij denkt dat je het daar leuk hebt hè? NOU HIER IS HET PAS LEUK (in tegenstelling tot wat Thea zegt) want we hebben harddraverijdag, kermis en BIJNA de sluiting van de stadsherberg gehad. Dolle pret dus. ...Ik ben naar geen van alle geweest. Dus eigenlijk is het bij jou toch iets leuker misschien.
    Nee serieus, het klinkt echt fantastisch man ik zou soms wel willen dat het mijn reis verhalen waren. Want hier is er dus echt geen reden tot zulke toffe verhalen. We zitten lekker met ze alle op school of werk.
    Heay maar cheff ik wil wel als je terug bent leren duiken van je. Doe mij ook maar een portie haaien om me benen.
    En golf surfen natuurlijk maar dat moet jij ook nog ff leren geloof ik.

    Ik zie uit naar je volgende verhaal.

    x Lokstock

  • 30 September 2007 - 16:22

    Ria Veken:

    Dag kanjer,
    na veel gevraag van je vader "heb je al brieven van Maarten gelezen" en na gedetailleerde instructie hoe op de site te komen heb ik nu eindelijk eens iets gedaan en ik zal je vanaf vandaag blijven volgen! Wat een ontzettend leuke tijd heb je. Veel plezier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maarten

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 47734

Voorgaande reizen:

11 Februari 2015 - 02 September 2015

Zuid Afrika

06 Januari 2012 - 15 Augustus 2012

Studeren en reizen

09 Augustus 2007 - 23 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: